Olyan egy napos kirándulást mutatunk be, amelyek tartalmas és megfizethető ötleteket adnak egy kiruccanni vágyó család számára. A helyszínek és az éttermek kipróbált helyek.

Történelme

Hazánk lakosság szempontjából második, terület szempontjából harmadik legnagyobb városába kalauzoljuk el a kedves olvasót. Debrecen történelméről viszonylag keveset tud az átlag ember, hiszen a 19. századig egy nem meghatározó város volt. 1848/49-es szabadságharc idején vált fontossá amikor a magyar országgyűlés és a Szent korona is a városba költözött rövid időre.

A szabadságharc korából még érdemes megemlíteni a debreceni csatát, ahol a többszörös erőben lévő cári hadsereg irgalmatlanul megverte a Nagysándor József által vezetett magyar sereget.
1944-ben néhány hónapra ismét Debrecen lett a főváros.

Eljutni a városba.

Autóval autópályán (M30-M3-M35) kb. 1-1,5 óra, főúton 1,5-2 óra. Az autópályát Debrecen centrum felé hagyjuk el, innen a városban ki van táblázva az útirány. Parkolni a Gambrinus köznél, a Debreceni Ítélőtáblánál, a Régi Vársoháza mellet található újonnan átadott mélygarázsban, illetve a Fórum bevásárlóközpont mélygarázsában tudunk.

Amennyiben busszal érkezünk, akkor próbáljunk minél korábbi busszal indulni, mert reggel nem indul autópályán közlekedő járat. Amikor megérkeztünk a felújítás előtt álló buszpályaudvarra, akkor induljunk el a kb. 100 m-re levő Segner térre, ahol Családi jegyet (3500Ft) vagy létszámmal megegyező számú Napi jegyet vegyünk (1500Ft). Itt fel tudunk szállni a 3-as, 3A-s és 4-es, trolibuszra (Csokonai Színháznál szálljunk le), illetve a 11 (Hatvan utcán szálljunk le) 24/24Y (Hatvan utcán szálljunk le), 33 (33E-re ne szálljunk, Hatvan utcán szálljunk le), 25/25Y/125/125Y (Csokonai Színháznál szálljunk le).

Amennyiben vonattal érkezünk, akkor a villamos fordulnál tudunk jegyet vásárolni (Feljebb az ajánlott jegytípus) és itt szálljunk fel az egyes vagy a kettes villamosra (városházán szálljunk).

A járatok menetrendjéről itt tudnak tájékozódni.

Program-délelőtt

Amikor megérkeztünk a városba vegyük irányba a Régi városházát (Akik villamossal érkeztek azok helyben vannak, akik másképpen jutottak a belvárosba azok Google Maps segítségével tudnak eljutni).

Ha eljutottunk a Régi városházához, akkor gyalogoljunk át a Kistemplomhoz. A templomot hétfőtől szombatig 9-17 óráig lehet látogatni és 2 óránként indul egy toronytúra.

Miután körbe jártuk a templomot érdemes betérni a szemközti Olasz Fagylaltozóba, ahol finom, nagy adagú fagylalt kapható.

A pihenés után vegyük célba a város jelképét, a Nagytemplomot és útközben figyeljük meg a körülöttünk magasodó több száz éves épületeket. Itt felhívnám a figyelmet a Hajós Alfréd által tervezett Aranybika Hotelre. Ha tovább sétálunk a Kossuth térre érünk, ahol a Kossuth-szoborral találkozunk és mellette található a belváros (első soron a Piac utca) kicsinyített mása.
A Nagytemplomot is bejárhatjuk, de ez nem díjtalan (alábbi táblázat).

“A” TÚRA
4.500Ft
2 felnőtt és maximum 4 gyermek
“B” Túra

Ha nem térünk be a templomba, akkor kerüljük azt ki és tekintsük meg a mögötte található kis parkot, a füvészkertet.

A kertben több emlékmű is található.

A parkban tett séta után ajánlott egy látogatást tenni egy kisebb emlékházban ami közel van a belvároshoz (max. 10 perc séta), például Szabó Magda Emlékház vagy Debreceni Irodalom Háza és Medgyessy Ferenc Emlékkiállítás. Amennyiben nem szeretnénk a délutánt a Nagyerdőn tölteni akkor mindenképp látogassunk el a Déry Múzeumba vagy a Református Kollégiumba.

Étkezés

Ha végigjártuk az emlékházat már biztosan éhesek vagyunk ezért itt az ideje felszállni az 1-es villamosra (kivéve, aki autóval jött) és elmenni a Pálma étteremig/Nagyerdei körút (megálló).
Az étterem nagyon hangulatos és kellemes környezetben fekszik tehát már ezért is érdemes neki adni egy esélyt.
Amennyiben nem szeretnénk étteremben ebédelni, akkor sétáljunk át a Csapó utcán található nagy bevásárló központba, a Fórumba, ahol gyors étteremben tudunk ebédelni.
Amennyiben egy csendes helyen szeretnénk étkezni bizonyosan a Green Wood vendéglőbe látogassunk, ahol a palacsintát érdemes kipróbálni.

Program-délután

Az éttermet elhagyva a következő úti cél az egyetem jellegzetes főépülete, amit 1933-ban adtak át.
Az egyetemi épületek között barangolva hamarosan elérhetjük a város botanikus kertjét, de ha nem szeretnénk a csodálatos ligetet meglátogatni érdemes a Nagyerdei park felé venni utunkat.
(A botanikus kertet érdemes 15 óra előtt látogatni, hiszen ekkor zár a pálmaház.)

Felnőtt: 550 Ft
Diák / Nyugdíjas / Óvodás: 350 Ft
Családi jegy (3-7 fő): 1500 Ft/család

A parkerdőben töltött utolsó perceinkben nézzük meg az Aquaticum víztornyát.
Sétáljunk el az Egyetem végállomásig és fogyasszunk el egy hamburgert a Both-Dega Büfében.

Tipp!
Amennyiben több napot töltünk a városban érdemes kilátogatni este a Csónakázó-tóra, mert itt van a Debreceniek kedvelt Ködszínháza, ahol látványos vetítéseknek lehetünk este tanúi.

Szálljunk fel az 1-es villamosra és menjünk vissza a városba és keressük fel a Dósa Nádor teret és innen sétáljunk el a Csapó utcára. A Zenede sárga épületénél forduljunk jobbra, a Liszt Ferenc utcára és üljünk be a színház melletti cukrászdába (Kismandula cukrászda).

Ezután (akár villamossal is) keressük fel a város legnagyobb katolikus templomát, a Debreceni Szent Anna Székesegyházat. A templom viszonylag kicsi (például az Esztergomi bazilikához viszonyítva), ez annak köszönhető, a város és az egész Tiszántúl többsége református, kálvinista vallású. 1764-ben épült a templom, barokk stílusban.

A templom megtekintése után már lassan itt az ideje, hogy hazainduljunk, így hát keressük meg az autónkat, utazzunk vissza a vasút állomásig, illetve az autóbusszal érkezők a Csokonai Színháztól tudnak eljutni a busz-pályaudvarra a 3/3a-s, 4-es, trolibusszal illetve 25/25Y/125Y-os, 41Y-os, 45-ös, menetrend szerinti járatokkal.